KAKO NAJLAKŠE ODABRATI ŠKOLU PO MERI PORODICE
Poštovani roditelji naših predškolaca,
pred vama je važna odluka o izboru prave škole za vaše mališane. Sa željom da vam pružimo podršku tokom procesa prikupljanja informacija i odlučivanja, napravili smo bazu smernica koje vam mogu biti od pomoći. Odgovarajući na pitanja u nastavku teksta, stvorićete sliku o kvalitetu škole o kojoj razmišljate, što će olakšati donošenje konačne odluke.
1. ORGANIZACIJA I RAD ŠKOLE
Vaša organizacija i planiranje vremena kada đak prvak krene u školu će zavisiti od organizacije i dnevne dinamike škole, te je od značaja da razmotrite sledeća pitanja.
1. U kojoj smeni se odvija nastava?
(Da li je nastava organizovana po smenama pre podne i posle podne?; Koja je dinamika njihovog smenjivanja?)
2. Koliko časova imaju prvaci?
(Da li je raspored ustaljen ili se menja sa promenom smene?)
3. U koje vreme počinju časovi i kada se završavaju?
4. Kako je organizovano vreme za odmor dece?
(Kada počinje odmor?; Koliko traje?; Koliko odmora je deci na raspolaganju tokom dana?)
2. BEZBEDNOST DECE
Druga oblast je bezbednost dece, koja je većini roditelja i ključna oblast interesovanja. Kako biste bili spokojni i u mogućnosti da nesmetano funkcionišete tokom dana dok Vam je dete u školi, trebalo bi da se informišete o merama bezbednosti u njoj.
1. Kakva je bezbednost dece u školi i u školskom dvorištu?
(Da li je škola pokrivena bezbednosnim kamerama?; Da li je dvorište škole zaključano i adekvatno obezbeđeno?; Da li deca mogu da izađu iz školskog dvorišta tokom odmora?)
2. Ko vodi računa o bezbednosti dece?
(Koliko je dežurnih nastavnika?; Da li postoji školski policajac? Na koliko dece je raspoređen jedan dežurni nastavnik ili policajac?; Na kojim lokacijama u školskom prostoru su raspoređeni?)
3. Da li postoji video nadzor?
(Da li roditelji imaju mogućnost gledanja sigurnosnih kamera i u kojim situacijama?)
4. Kako je organizovan prijem i ispraćanje dece?
(Da li neko prima decu po dolasku?; Da li roditelji vode decu do učionice?; Ko ih ispraća i predaje roditeljima?; Gde roditelji čekaju decu?)
3. NASTAVA
U okviru ove oblasti moći ćete da se informišete o vaspitno-obrazovnom radu u koji će Vaše dete biti uključeno.
1. Koji su obavezni predmeti?
(Koliko obaveznih predmeta ima?)
2. Šta je u ponudi od izbornih predmeta?
(Informišite se o izbornim predmetima koje škola nudi kako biste mogli da odlučite koji najviše odgovaraju Vašem detetu i njegovim interesovanjima, jer se za izborne predmete opredeljujete već prilikom upisa u školu.)
3. Koji se jezici uče i od kog razreda?
(Koji strani jezici su dostupni deci?; Koliko stranih jezika se uči?; Kada počinje realizacija časova stranog jezika?)
4. Koje vannastavne aktivnosti su na raspolaganju deci?
(Da li se vannastavne aktivnosti realizuju na mlađim uzrastima?; Kakva je ponuda vannastavnih aktivnosti u koje možete uključiti dete – sekcije, dopunska i dodatna nastava, sportske aktivnosti?)
4. PRODUŽENI BORAVAK
Četvrta oblast pitanja je u vezi produženog boravka u školi i ona potencijalno zanima sve zaposlene roditelje ili roditelje koje nisu u mogućnosti da preuzimaju decu odmah nakon završetka škole.
1. U kojim razredima je ponuđen produženi boravak?
(Da li je ponuđen samo u prvom razredu ili u svim nižim razredima?)
2. Kada počinje i do koliko traje produženi boravak?
(Da li je dostupan deci pre i posle škole u zavisnosti od smene?)
3. Koje kompetencije ima osoba koja brine o deci u boravku?
(Da li je kvalifikovana za rad sa decom mlađeg uzrasta?; Šta je po formalnom obrazovanju?)
4. U kom prostoru se realizuje produženi boravak dece?
(Da li je prostor u okviru škole ili u blizini?; Da li boravak podrazumeva korišćenje jedne ili više prostorija?)
5. ORGANIZACIJA RADA BORAVKA
Informisanjem o organizaciji rada boravka steći ćete važne informacje o tome kako je strukturisano vreme Vašeg deteta nakon časova i kojim aktivnostima je ispunjeno.
1. Koje aktivnosti se realizuju u boravku?
(Da li deca završavaju domaći zadatak u boravku?; Da li imaju pomoć i kontrolu pri izradi domaćeg zadatka?; Da li imaju neke vrste radionica?; Da li imaju slobodne aktivnosti?)
2. Da li postoji ručak i kako je on organizovan?
(Kakav je dnevni režim ishrane?; Ko dostavlja hranu za decu?; Koliko se obroka nudi tokom dana?)
3. Koliko dece je uključeno u grupu boravka?
(Da li postoji ograničenje u brojnosti dece za jednu grupu boravka?; O koliko dece brine jedna osoba u boravku?)
6. OPREMLJENOST PROSTORA
Mnogi roditelji uzimaju u obzir karakteristike prostora prilikom izbora buduće škole. S toga, raspitajte se i saznajte da li je on podsticajno opremljen za boravak Vašeg deteta u njemu.
1. Kako su uređene i opremljene učionice za mališane?
(Da li su podsticajne, praktične?; Da li su materijali i nastavna sredstva dostupni deci?)
2. Da li đaci prvaci menjaju prostor u kome borave ili imaju svoju učionicu?
(Da li postoje učionice predviđene za određene predmete ili deca borave čitav dan u jednom prostoru?)
3. Da li škola poseduje trpezariju, fiskulturnu salu, biblioteku, kompjutersku učionicu, ormariće za dečje stvari?
(Trpezarija – gde deca ručaju ili užinaju?; Fiskulturna sala – kakvim rekvizitima i sportskim spravama raspolaže škola?; Biblioteka – kakva je ponuda knjiga u školskoj biblioteci?; Ormarići za dečije stvari – da li deca imaju svoj ormarić gde će bezbedno moći da odlože svoje knjige?)
7. USPESI I POSTIGNUĆA
Sedma oblast su uspesi i postignuća učenika koji se školuju u Vašoj izabranoj školi. Oblast nije za zanemarivanje, jer su upravo ove informacije dobar pokazatelj koliko je sama škola spremna da podstiče i motiviše svoje učenike da rade na sebi i koliko su i nastavnici kao prenosioci znanja zainteresovani za takvu vrstu saradnje.
1. Kakve rezultate učenici škole ostvaruju na školskim, opštinskim i okružnim takmičenjima?
(Da li se i koliko deca podstiču i spremaju za odlazak na takmičenja iz prirodnih i društvenih predmeta i kakvo je njihovo kvalifikovanje na istim?)
2. Kako se učenici škole rangiraju na završnom ispitu?
(Kakvi su podaci zvaničnog izveštaja Zavoda za vrednovanje i unapređenje kvaliteta rada škola?)
3. Da li se neguje kultura učestvovanja na konkursima (likovnim, literarnim…)?
(Na koji način se podstiče razvijanje i izražavanje dečjih talenata, individualnosti i kreativnosti?)
ŠKOLA – ZAJEDNIČKI IZBOR DETETA I RODITELJA
Kada se odlučite za željenu školu i kada Vas odgovori na sva Vaša pitanja ubede u to da ste napravili dobar i pravi izbor za Vaše dete, poslednje pitanje, koje je ujedno i najvažnije je:
„Da li će moje dete voleti da ide u ovu školu?“
Pružite svom detetu iskustvo boravka u novom prostoru, neka upozna učionice, školsko dvorište, a Vi odgovorite na sva njegova pitanja. Posetite Dan otvorenih vrata škole ili Priredbu koja se organizuje za dobrodošlicu budućim prvacima. Reakcije deteta na školu su važan izvor informacija koje Vam mogu pomoći u donošenju konačne odluke.
DINAMIKA UPISA U ŽELJENU ŠKOLU
Ukoliko se Vaša izabrana škola nalazi van opštine prebivališta deteta, treba da predate molbu za upis učenika u prvi razred do 1. februara tekuće godine, zajedno sa potvrdom o mestu prebivališta.
Upis dece koja teritorijalno pripadaju opštini škole će se vršiti tokom februara, marta, aprila i maja tekuće godine, a tačni rokovi upisa variraju od škole do škole.
Dokumentacija koja će Vam biti potrebna pri samom upisu deteta u školu je:
-kopija izvoda iz matične knjige rođenih za dete;
-potvrda o zdravstvenom stanju deteta;
-uverenje o pohađanju pripremnog predškolskog programa (podnosi se nakon njegovog završetka).
Zakazivanje testiranja deteta kod stručnog saradika škole vrši se prilikom upisa.
Srećan početak prvaci!
Budite vredni đaci,
u klupi veliki borci
– hrabro u život osnovci!