Aktivnosti koje bi dvogodišnjak trebalo da radi samostalno
Druga godina života predstavlja uzrast kada će mališani verovatno početi da ispoljavaju ponašanja koja nisu na ranijem uzrastu – tvrdoglavu želju da sve rade sami, bez obzira na to da li umeju. Ova težnja deteta je prirodan tok razvoja i stvara priliku roditeljima da osamostaljivanje uvrste u spektar ciljeva u odgajanju svog mališana.
Deca razvijaju svoje sposobnosti učeći po principu „pokušaja i grešaka“. Za razvoj važnih životnih veština potrebno je vreme. Važno je da dete ima priliku da eksperimentiše u kontrolisanim uslovima i uči kroz sopstvenu aktivnost. Verbalne instrukcije za ovu vrstu učenja nisu korisne, već je neophodno dečje neposredno iskustvo, upornost i ponavljanje.
Evo predloga nekih aktivnosti koje dvogodišnjaci mogu da urade uspešno i kojima će se radovati. Iako deca starijeg uzrasta treba da imaju razvijena ova ponašanja, sa njima se može raditi na automatizaciji i usavršavanju istih (pranje ruku bez podsećanja, pranje zuba bez pomoći).
PRANJE RUKU I ZUBA
Iako većina dece uživa u igri sa vodom, važno je da nauče kako da pravilno obavljaju aktivnosti koje uključuju vodu, poput pranja ruku i zuba. Pored toga, cilj podrške koju pružaju roditelji jeste razvijanje svesti o učestalosti i periodima tokom dana kada se ove aktivnosti dnevne rutine sprovode. Osim osećaja zadovoljstva jer su nešto uradili dobro, mališani uče o značaju održavanja lične higijene i brige o sopstvenom zdravlju.
SAMOSTALNO HRANJENJE
Na pragu druge godine, dete je razvojno sposobno da se nahrani samostalno, koristeći kašiku. Ovo je jedna od prvih situacija u kojima dete stiče osećaj kontrole i doživljava osećaj uspeha i kompetencije. Iako samostalno hranjenje na ovom uzrastu može delovati kao igrarija i pravljenje nereda, treba dati priliku detetu da istražuje teksturu i miris hrane, da razvija finu motoriku šake i koordinaciju oko-ruka uz pomoć kašike. Podsticanje ove aktivnosti, jača dečje samopouzdanje i razvija osećaj odgovornosti za sebe.
SAMOSTALNO OBLAČENJE
Igrovne aktivnosti poput oblačenja i presvlačenja lutaka, igre uloga i maskiranja deteta u različite likove odlična su priprema za samostalno odevanje. Mališani prvo uče kako da skidaju delove garderobe, jer je to lakše, a potom i da je oblače. Iako će grešiti i biti spori, važno je da roditelj pruži podršku kako bi se dete ispravilo. Poigravanje sa komadima odeće – zakopčavanje rajsferšlusa, otkopčavanje i zakopčavanje dugmadi i drikera je praktična aktivnost za razvoj fine motorike šake. Osim razvoja krupne i fine motorike tokom oblačenja, deca bogate saznanja jer uče o kombinovanju različitih delova garderobe za različite prilike, u različita godišnja doba i slično.
POMOĆ U OBAVLJANJU KUĆNIH POSLOVA
Deca veoma vole da se igraju „kao da su velika“. Kada je njihov zadatak da obrišu mleko koje su prosuli ili počiste mrvice hleba ispod stola, ne samo da će uživati, već će i učiti. Kroz aktivnosti ovog tipa, mališani razvijaju svest o značaju održavanja higijene prostora u kome boravimo, zajedničke odgovornosti za porodični prostor, jačaju osećaj sopstvene važnosti (jer imaju ulogu „pomoćnika“) i razvijaju motoriku.
POMOĆ TOKOM PRIPREMANJA OBROKA
Umesto da dete bude smetnja u kuhinji tokom kuvanja, uključite ga. Svaka zajednička priprema obroka predstavlja priliku za istraživanje. Svako jelo unosi novine koje su sjajna prilika za učenje za malog radoznalca. Imenujte namirnice koje koristite, prebrojavajte ih, merite, klasifikujte (po boji, veličini…), eksperimentišite sa upoređivanjem tečnih namirnica, zrnastih, praškastih, kašastih i slično. Angažujte čula koja su mališanima nezamenljiv način upoznavanja sveta – dodir, miris, ukus. Uz dečji set za seckanje, osim što ćete imati praktičnu pomoć, dete će imati priliku da se fokusira na zadatak i tako vežba pažnju, da razvija motoriku usavršavajući pokrete koji se ponavljaju. Uživanje u ukusno pripremljenom obroku će detetu biti nagrada, uz jačanje samopouzdanja zato što je u nečemu uspešno.
SKUPLJANJE IGRAČAKA
Podsticanje mališana da skupljaju svoje igračke nakon igre je višestruko značajno. Briga o igračkama je jedna od prvih situacija u kojima dete uči da vodi računa o svojim stvarima i razvija osećaj odgovornosti. Tokom ove aktivnosti, vežba perceptivno pretraživanje, sposobnost klasifikacije i sortiranja i zadovoljava potrebu za kretanjem dok traže zaostale igračke po sobi.